Serwis używa cookies. Wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z Polityką Cookies
Polecamy także:

Konsumencie, teraz możesz więcej! (wideo)

Konsumencie, teraz możesz więcej! (wideo)

25 grudnia 2014 r. weszła w życie Ustawa o prawach konsumenta. O nowych zasadach informuje między innymi kampania „Takie prawo, że można”. Warto pamiętać o nich za każdym razem, kiedy robimy zakupy.

Czternaście zamiast dziesięciu – kupujący mają teraz więcej dni na odstąpienie od umowy zawartej na odległość, np. przez internet. Jeśli sprzedawca nie udzieli informacji o prawie do zwrotu towaru, czas ten wydłuża się do dwunastu miesięcy. Stosowna informacja powinna być zamieszczona na stronie internetowej sklepu i zawierać się w jego regulaminie. - Co więcej, kupujący nie musi podawać, dlaczego rezygnuje z zawartej umowy. Wystarczy, że – po otrzymaniu produktu i zapoznaniu z nim – się rozmyśli. Jest to tzw. prawo do namysłu – wyjaśnia Anna Janowska z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Dla ułatwienia procedury każdy klient może skorzystać z ustalonego formularza odstąpienia.

Jeśli kupiony produkt okaże się wadliwy, konsument ma dwa lata na złożenie reklamacji – może żądać naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub jeżeli wada jest znaczna, odstąpić od umowy. Trudniej jest zwrócić nieuszkodzony towar nabyty w sklepie stacjonarnym. - Jeżeli kupiliśmy np. sweter, a następnie stwierdziliśmy, że niekorzystnie w nim wyglądamy, przyjęcie zwrotu zależy od dobrej woli sprzedawcy – mówi Agnieszka Jaczyńska z UOKiK. Ważną zmianą jest to, że sprzedawca przed zawarciem umowy musi poinformować konsumenta między innymi o cechach towarów lub usług i wszystkich kosztach wynikających z umowy, a także – przekazać mu pewne dane identyfikujące przedsiębiorcę.

Gdy mamy wątpliwości związane z nowymi przepisami, u rzeczników konsumentów, w Inspekcji Handlowej i niektórych organizacjach pozarządowych uzyskamy bezpłatną pomoc. Przydatne informacje można znaleźć ponadto na stronie internetowej UOKiK.

 

Dodaj Komentarz

*Email nie będzie pokazywany
Przepisz kod:

  Komentarze (0)