Serwis używa cookies. Wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z Polityką Cookies
Polecamy także:

"Smog" - podsumowanie działań przeprowadzonych w 2017 roku przez krakowską drogówkę

"Smog" - podsumowanie działań przeprowadzonych w 2017 roku przez krakowską drogówkę

Funkcjonariusze  WRD KMP w Krakowie, w trosce o bezpieczeństwo i jakość powietrza, przeprowadzają kontrole, służące wyeliminowaniu z ruchu pojazdów, których stan techniczny w oczywisty sposób wskazuje na nieprawidłowe funkcjonowanie silnika lub uszkodzenie układu wydechowego. Działania takie odbywają się zarówno w ramach ogólnopolskiej akcji „Smog”, jak i podczas rutynowych codziennych kontroli.

W 2017 roku policjanci krakowskiej drogówki, używając m.in. specjalistycznych urządzeń, tj. analizator spalin i dymomierz przeprowadzili 2861 kontroli. Wyniki badań w 505 przypadkach ujawniły nieprawidłowości, skutkujące zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego niesprawnego technicznie pojazdu.

W bieżącym roku, mając na uwadze istniejące zanieczyszczenie powietrza, mundurowi nadal systematycznie będą powadzić kontrole, sprawdzając sprawność techniczną samochodów, a także nadmierną emisję spalin.

 Przypominamy o obowiązujących w tym zakresie przepisach prawnych:

Art. 66. ust. 1, pkt 3) Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 128 z późn. zm.) stanowi, że pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego nie powodowało wydzielania szkodliwych substancji w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczegółowych.

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2013 r. nr 32 poz. 951).

 § 9. 1. Pojazd powinien być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby:

1) w spalinach pojazdu z silnikiem o zapłonie iskrowym zawartość tlenku węgla (CO), węglowodorów (CH) i współczynnik nadmiaru powietrza λ (lambda) nie przekraczały wartości podanych w tabeli „Poziomy emisji zanieczyszczeń gazowych i współczynnika nadmiaru powietrza λ”, stanowiącej załącznik nr 2 do rozporządzenia, z tym że:

a) dla pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy do dnia 31 grudnia 1996 r., wyposażonego w silnik o pojemności skokowej poniżej 700 cm3, dopuszcza się wartości określone w kolumnie 5 tabeli załącznika nr 2 do rozporządzenia;

b) dla pojazdu, dla którego w świadectwie homologacji potwierdzono wartości wyższe, stanowiące dla tego pojazdu kryterium oceny, wartości podanych w kolumnach 6, 7, 8, 9, 10 i 11 tabeli załącznika nr 2 do rozporządzenia nie stosuje się;

c) wymagania dotyczące współczynnika nadmiaru powietrza λ (lambda) stosuje się do pojazdu wyposażonego w odpowiednią sondę.

2) zadymienie spalin pojazdu z silnikiem o zapłonie samoczynnym, mierzone przy swobodnym przyspieszaniu silnika w zakresie od prędkości obrotowej biegu jałowego do maksymalnej prędkości obrotowej, wyrażone w postaci współczynnika pochłaniania światła, nie przekraczało: 2,5 m-1, a w odniesieniu do silnika z turbodoładowaniem 3,0 m-1, a w przypadku pojazdów wyprodukowanych po dniu 30 czerwca 2008 r. nie przekraczało 1,5 m-1.

Art. 132. ust. 1. pkt 1) c) Ustawy – Prawo o ruchu drogowym określa, że policjant zatrzyma dowód rejestracyjny (pozwolenie czasowe) w razie stwierdzenia lub uzasadnionego przypuszczenia, że pojazd narusza wymagania ochrony środowiska. W tym przypadku, policjant nie może zezwolić na używanie pojazdu przez kierującego.

Źródło: malopolska.policja.gov.pl

Dodaj Komentarz

*Email nie będzie pokazywany
Przepisz kod:

  Komentarze (0)